שלמה שפירא
על פורים
בנק הפועלים, האם הוא בנק לפועלים או של הפועלים
בנקים מתחפשׂים
ילדים מתחפשים ועדיין מתחפשׂים רק בפורים.
מבוגרים עוד יותר מתחפשים ולמרות שהם לא בתחפושׂת, הם מחופשׂים בעדי-עדיים...
וכך אתה מחופשׂ את מחופשׂת.
צריך לזכור שכולנו תמיד תחת ומתחת עדשות האמת.
גם אם אנחנו נראים לא בתחפושׂת והחיפושׂ מושהה, מִסרוני התחפושׂת מוקלטים היטב בכספת.
השבוע:
ביום רביעי - תענית
ביום חמישי - חג פורים
ביום שישי - שושן פורים
עם ישראל יתחפשׂ, מדינת ישראל תתחפשׂ, הבנק הלאומי יתחפש...
אבל איך נשוב ושוב להיות אחרי התחפושׂות, האם נהיה בחולצה כחולה ובמכנסי חקי לעמול ולעבוד ביושר
כדי שנשוב להיות ותיקים ועולים-ותיקים מעבר לכל העדיים?!
26.02.2018
תגובה:
26.02.2018, 10:55
שלמה
חג פורים שמח ומבדח.
פעם לפועלים היה בנק
היום הם עובדים למען הבנק
נותר השם כתחפושת.
עזרא מורד
"מגילת אסתר" עם פירוש "יינה של תורה"
אצל יהודי בבל - דמי פורים במקום דמי חנוכה26.07.2013
יהודי בבל חילקו דמי פורים ולא חילקו דמי חנוכה.
דמי פורים זה כסף להימור
כל כסף הוא הימור ויהודי בבלי מוציא רק קצת כסף להימור.
אז למה לקשור נס להימור. נס הוא מן השמים ולא הימור מבני אדם.
האשכנזים לקחו את צרת איוב
וְהָיָה שַׁדַּי בְּצָרֶיךָ, וְכֶסֶף תּוֹעָפוֹת לָךְ. (איוב, פרק כב, פסוק כה)
קשרו אותה ליציאת מצרים
"אֵל מוֹצִיאָם מִמִּצְרָיִם כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ" (במדבר כג, כב, ובדומה לכך כד, ח)
ובחנוכה מחלקים דמי חנוכה בשביל לרמוז ולבקש הון תועפות -
דמי חנוכה
בצעי כסף, רודף בצע והון תועפות...
הפכנו למסכנים - פותחים: קרן חיסכון, קרן פנסיה, קרן להשכלה גבוהה, כסף למכשור רפואי עולה הון תועפות
והפחד גדול - אם שמת כספך על קרן הצבי
וואג'-ראס! וואג'ע ראס!
למה להכניס וואג'ע ראס בחנוכה!
יהודי בבלי חכם מבקש אור ולא כסף בחנוכה.
13.12.2020
הציורים על בגד התכלת של מרדכי היהודי
צבי מלאכי -"מהות" כ"ה, 2002 בחיבורו: "אינטרפרציות של מלים רב משמעיות במדרשי חז"ל ובספר הזוהר"
מא. הציורים על בגד התכלת של מרדכי
במגילת אסתר ח טו : "ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות תכלת וחור ועטרת זהב גדולה." תרגום שני הארמי של המגילה מספר (מתורגם לעברית: מרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות של תכלת. הוא לבש לבוש מלכות של חור כרפס ותכלת...ולפנים מן הסרבל (מתחת למעיל) לבש רדיד של (תכלת וחור=) "כרום (CHROM) ימא מערבא", ולפנים ממנו (מתחתיו) לבש תכריך בוץ וארגמן=) כתונת ארגמן שמצויירים עליה כל ציפורי כנף ועופות השמים, ולבש על מתניו אבנט שקבועים בו אבני בורלא יקרות, ונעל נעליים של הפרתים וחרב מארץ מדי תלויה במתניו...
מניין בא ציור הציפורים על לבושו של מרדכי ואבני הבורלא על אבנטו?
חז"ל אמרו (סוטה יז' א) כי התכלת דומה לים. הצבע (CHROM) של הים הוא כמו צבע התכלת שבציצית, שהופק מן החילזון שבים. לכן מתורגם באסתר תכלת-כרום ימא. אבן התרשיש הכחולה שבחושן הכהן הגדול (שמ' כח כ) נקראת בארמית (בתרגום אונקלוס) כרום ימא (שמראהו דומה לים), ושכנתה אבן השוהם נקראת בורלא. תרשיש הוא מקום רחוק בים המערב (אפריקה. תוניסיה?), בכרכי הים. ונזכר גם בספר יונה א ג. רש"י (מל"א י כב)מפרש: "אני תרשיש": ספינת אפריקה. לכן המקום תרשיש קשור בים הכחול, כרום ימא מערבא, שצבעו כחול כאבן התרשיש. הרי לנו שלושה פירושים לכרום ימא -
1. צבע תכלת, מיוונית.
2. שם של אבן יקרה כחולה, תרשיש, שכנתה של השוהם=בורלא.
3. רמז לכרכי הים הכחול במערב בארץ תרשיש.
ואולם כרום מופיע בעניין נוסף: על הפסוק בתהלים ינ ט "כרום זולות לבני אדם" אומר התלמוד (ברכות ו ב) מאי כרום?...עוף אחד יש בכרכי הים וכרום שמו. וכיון שחמה זורחת מתהפך לכמה גוונים.
ולכן על לבוש התכלת (כרום ימא, כצבע אבן התרשיש וכצבע ים המערב בארץ תרשיש) של מרדכי היו ציורים של כרום-עוף מכרכי הים (=ארץ תרשיש, כרום ימא מערבה) שמתהפך לכמה גוונים-כאן התהפך לכמה וכמה ציפורים ועופות. ועל האבנט לא הייתה אבן תרשיש אלא שכנתה-הבורלא...
10.03.2012
מסכה
שמעתי מאמי בעיראק:
"אישה ומראה ולבושה בגלימה ובמסווה פנים".
כאן, בישראל, פגשתי את חברתי לשעבר,
לא בגלימה, רק במסווה פנים, גם אז הייתה אישה יפה.
חברתי לשעבר, אהבה מסכות מיוחדות ואספה אותן
היה לה אוסף של מסכות מובחרות
כאשר הלכנו לאופרה, מסכות היו על פנינו ומשקפות בידינו
מי שראה אותנו בכיסאות האולם, ראה זוג חיפושיות בתוך קמח.
בקרוב - שתי מסכות לפנים
אחת חגיגית בשביל פורים ושניה חגיגית למנוע קורונה
שיהיה לנו חג פורים שמח!
על שתי מסכות - משיר של רות אלטמן:
"וזה הפחד הגדול
שביום בו תיפול המסכה
אגלה עוד אחת
ומאחוריה בריות לאפס רגש"
15.02.2021
שמרני - בקשה בפורים
שימני ראש לא ידוע לחן: בבל (עירק) מקאם: חוסיני. שִׂימֵנִי רֹאשׁ עַל כָּל אוֹיְבַי, וּתְשַׂמְּחֵנִי. כִּימֵי מָרְדְּכַי בֶּן יָאִיר
הנחני - א כיפה מיט ציצקעס צוזאמע בזיהום בבורסה של נפש פאַרפּעסטיקונג אין די לאַגער מאַרק פּער קאַפּיטאַ
הנחני במעגלותיךָ
הכנס בי מעגלים של אור
ליום חושך
דחוס בי פינות צל אויר צלול
ליום מאבק בפינה זהומה
נצור בי רגעים של אהבה
ליום אחד יהיה קשה מנשׂוא
את דמי שמור מכל פגע
שׂימני כחותם בשׂדה ראייתך
שמרני במעגלותיך
שׂמחני.
23.10.2008
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תודה רבה!