יום שבת, 21 בספטמבר 2024

שלמה שפירא: אישות ומשפחה / יהודה איזנברג / אוניברסיטת בר-אילן, פרויקט תושבע"פ ממ"ד הוצאת מעלות תשב"ח. גם על המקווה במצדה מאת "יגאל ידין"

שלמה שפירא

אישות ומשפחה / יהודה איזנברג / אוניברסיטת בר-אילן, פרויקט תושבע"פ ממ"ד הוצאת מעלות תשב"ח. גם על המקווה במצדה

נושאים: בין השאר מאמרים בנושאים כמו: מניעת הריון-מבט רפואי-הלכתי, אם פונדקאית, כיסוי ראש האישה, סיפור החליצה של ברונקה סטבסקי, היהדות והאהבה, ספר המצוות לרמב"ם ו- בקורות. בסוף הספר מאמרו של "יגאל ידין" - "המקווה במצדה".

על המקווה במצדה

השמועה שגילינו, לא פחות ולא יותר, מקווה טהרה מימי בית שני והשמועה עשתה לה כנפיים, והרעישה במיוחד את חוגי החרדים וחוקרי ההלכה, שכן הלכות מקוואות הן מסובכות למדיי, ועד עתה לא נתגלה כל מקווה מתקופה זו ממש, שבה נאמרו ונכתבו רבות מאותן הלכות...יום אחד הגיעתנו הודעה, שהרב דוד מינצברג , מן המומחים בהלכות מקוואות, ועמו הרב אלעזר אלתר , מבקשים לבקר במצדה, לראות בימי עיניהם את המקווה...ערכו מדידות ובדיקות במקום ופסקו לשמחת כולנו, שהמקווה .........."מקווה טהרה" הוא "משופרא דשופרא שבע פעמים".    לפי ההלכה חייב להיות מקווה טהרה במקום (במצדה) , בפרט בימים ההם...במקום נוצרו שתי ברכות. באחת - במקרה הנדון זו הקרובה לפתח - נאצרו המים הטהורים, הלא שאובים, בשעת הגשם, ואילו הברכה השנייה שימשה כבריכת הטבילה לפני השימוש היו פותחים את הנקב - ה-"אביק" בלשון המשנה - המחבר את שתי הברכות, ובגעת קצת מן המים הטהורים במי ברכת הטבילה הוכשרו מימיה של זו, הבריכה השלישית, הקטנה, שאינה מחוברת אל שתי הברכות האחרות, נועדו לרחיצה ממש, רחיצת ידיים ורגליים, לפני הטבילה במקווה...יש כאן עדות על דבקותם הדתית של מגני מצדה, שאפילו כאן, במצדה הצחיחה, טרחו כל כך בבניין המקוואות לפי חוקי ההלכה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!