שלמה שפירא
ארץ-ישראל המתחדשת ו- פלסטין החדשה
צריך לשים לב להתבטאויות לא רק של פוליטיקאים ומדינאים, אלא גם של אזרחים מן השורה
ואנשי רוח.
בעבר, לפני קום המדינה, יהודים אמרו "ארץ-ישראל" ובתואר לה, בדרך כלל אמרו
"ארץ-ישראל המתחדשת".
אצל ערבים, עד כמה שפשפשתי - מצאתי בעיקר "פלשתין" ומעט "פלשתין החדשה".
"מתחדש" ו-"חדש" הם שני דברים שונים :
מתחדש - במובן "שב לקדמותו" או "הופיע מחדש" - את זה שמעו והשמיעו רבות היהודים.
חדש - במובן "שלא היה קודם", "שהופיע בזמן האחרון" - האם שמענו ושומעים אצל הערבים.
אם , למשל, מוצאים מודעה בשנת 1929 שהודפסה בבית-דפוס ביפו שנקרא
"בית-דפוס פלסטין אל-ג'דידה" (פלסטין החדשה) והיו עוד התייחסויות כאלה ששׂמתי לב אליהם
בפשפושי עבר, מצאתי פה ושם בקונטקסים ערביים בקונוטציות שונות גם את "פלסטין החדשה" וחבל שלא רשמתי מתי נכתבו או נאמרו ובהקשר לאיזה מקום או כוונה ועד כמה שאני זוכר לא מפי מדינאים ערבים שהקפידו לציין את השם "פלסטין" בלבד.
כלומר, דווקא בשנות העשרים-שלושים-ארבעים של המאה שעברה, היה הלך-רוח ברחוב הערבי
על יצירה או הקמה של יישות חדשה שנבעה מהמפגש המתחדש של היהודי השב לארצו מצד אחד
ומצד של הערבי שפתאום מתחיל בשאיפה חדשה ליצור את זהותו.
היום זה אחרת - אין שומעים מפי הערבים על פלסטין חדשה, אלא על "פלסטין" ומצד היהודים שומעים על "פלסטין-החדשה" .
חומר למחשבה ולבדיקה מצד חוקרים מוסמכים לכך !
19/02/2010 21:17
קטע זה פרסמתי בבלוג שלי ב- ישראבלוג באתר "וואלה" בתאריך המצוין מעלה
השבמחק