שלמה שפירא
מאורעות "הפרהוד"(1941) בעיראק באו על היהודים מיד מכוונת
ארגון "אל-פתווה" העיראקי ו"אגודת הסייר הערבי" הפאן-ערבית ועוד אגודות חשאיות בעיראק, שפעלו בה בשנות השלושים במאה שעברה, בשמה של הלאומיות הערבית ובהקרנה מן הלכי הרוח שהקרינו הנאציזם והפשיזם, כל אלה ואחרים הכניסו בעיראק אלמנטים של מרי ושימוש בטרור פנימי ועידוד הפיכות צבאיות לטובת ארגוני-תנועה לאומיים ערביים.
מספיק שנצביע על אחד מאלה המנהיגים שבחשו בעיראק - אל-מקדאדי דרויש - והוא היה פלסטיני במוצאו, יליד טול-כרם שנע בין ברלין, עיראק, א"י, ביירות, דמשק,כווית ועוד. כמה שנים היה מרצה בבית-ספר הגבוה להוראת מורים ב"דאר אלמועלמין אלעאליה" בבגדד. זרעים לאומיים נזרעו על ידו ועל ידי אחרים כמוהו גם בעיראק, במשך יותר מעשר שנים וכך קם דור צעיר שהיה פתוח רעיונית לטרור ולאלימות והוא הקרין פנימה גם למבוגרים המאופקים שבבית. עובדה היא שרבים מן היהודים שהוכנסו בממסד הממשלתי על ידי הבריטים בשנות העשרים של המאה שעברה, מצאו עצמם מפוטרים כעבור מספר שנים בשנות השלושים והארבעים. למרות זאת, קשה להצביע שהיתה הוראה מכוונת מצד הממסד להרע את מצב היהודים, אך עם יד סמויה מכוונת מלמטה הייתה נגד היהודים,
ומה לעשות, היהודים הם הראשונים בשעירים-לעזאזל וקל לשחרר בהם את קיטור האיבה, השנאה והמרי בפרעות והרג!
יגידו לי שגם בזמן הפרהוד היו גם"עיראקים טובים ליהודים", - שיגידו! וכי מה היה קורה לטוב לבם של אלה המיטיבים, אם האחיזה הלאומית הפרו-נאצית לא הייתה מתערערת בעיראק באותה שנה ובאותו חודש בשנת הפרהוד (1941)?
לשאלת הזמן, יש דוגמאות רבות לתשובה- בהיסטוריה!-
גם אנשים טובים וישרים מאולצים או נאלצים לשנות קו ואפילו להתעקם!
30.01.2012
הערה:
מעניין לקרוא את ההקדמה לספר "א-מקדאדי דרויש-בן ג’אהליתין" (מחזה) שכתב עבד אלמלך נאשף ואשר זכויות היוצרים של הספר של יורשיו - בבירות (1967) בהוצאת "דאר אלעלם ללמלאיין" = ליידע מליונים
שלום חברים
השבמחקמחר ביום ב' 5 בנובמבר, 2012,בשעה 20:30 בערוץ 9 יהיה לי שיחה על הפרהוד וזכויות יהודי ארצות ערב והפליטים הפלסטינים.
שמואל מורה
בברכה
שמואל מורה