יום שבת, 5 באוגוסט 2023

שלמה שפירא: "אכּסיסטנציאליזם", המשך ומיפנה בתולדות התרבות המערבית, ל- רן סיגד, הוצאת מוסד ביאליק,הדפסה שלישית תשמ"ח 1975

שלמה שפירא

"אכּסיסטנציאליזם", המשך ומיפנה בתולדות התרבות המערבית, ל- רן סיגד, הוצאת מוסד ביאליק,הדפסה שלישית תשמ"ח 1975

 

תוכן העניינים:

מבוא (מושג האותנטיות; המשך ומיפנה), מושג הסובייקט בפילוסופיה של היגל, הריאקציה האכּסיסטנציאליסטית,

ניצשה -מהו האדם?, קיקרגור כאכּסיסטנציאליסט, מעבר לאכּססיסטנציאליסט, מעבר לאכּסיסטנציאליזם של ימינו, מושג האותנטיות בפילוסופיה של היידגר, סארטר ובעיות האותנטיות, ביבליוגרפיה

 

מן "המבוא"

"אכּסיסטנציאליזם" הוא פילוסופיה, המזהה את המושג 'מציאות' עם המושג 'אדם', כשאנו מבינים ב'אדם' סובייקט פרטי על כל ההתגלות שלו. זיהוי זה מבקש למנוע כל קביעה-מראש של מהות תוכנית מסוימת לאדם, כגון שכל או תבונה,...ורואה בו יצור חסר הגדרה ופתוח לשינויים על רקע פעילותו היומיומית...

 

מושג האותנטיות:   (עמוד 8-9)

למושג האותנטיות נודעת בפילוסופיה האכּסיסטנציאליסטית חשיבות מיוחדת.זהו מושג-מרכז...ונקודת-המוצא המיוחדת לו...ויש לו שתי משמעויות קרובות, אך נבדלות.

ברגיל, כאשר אנו אומרים על אדם שהוא אותנטי, אנו מתכוונים לבטא את דעתנו אנו עליו לגבי יחסו שלו אל עצמו...במשמעות זו מורה המושג 'אותנטיות' על כך, שאנו מניחים מראש שלכל אדם אמת-עצמו, שאינה ניתנת להעברה לאחר, ובכל זאת אנו יכולים לשפוט עליה לפי רמזים שאנו מבחינים בהתנהגותו.

ממשמעות האחרת היא התייחסותו הכנה של אדם אל עצמו, ללא מסווה, ללא אשליה...משמעות זו מוחציאה בפירוש את אפשרות שיפוטו של הזולת מפני הטעם העקרוני, שה'אמת' בהקשר זה נתפסת כמשהו השייך לסובייקט לבדו.

שתי משמעויות אלה קשורות באורח הדוק ביותר בפילוסופיה האכּסיסטנציאליסטית, כשהשנייה כוללת אתהראשונה כסילוף של עצמה, והיחס ביניהן מעמיד את הבעייתיות המרכזית של הפילוסופיות שלפנינו. המתח פרט-זולת, פרטיות-כלליוּת, הוא שמציג את הבעיה אף קובע את הפתרון, והפתרון הוא חזרה להצגת השאלה...הפתרון שהפילוסופיה זו מציעה הוא בהצגת השאלה מחדש, והאמת שלה אינה במתן תשובה אלא בניסוח מיוחד של השאלה - שאלת מהותה של הפרטיות, שכן מושג הסובייקט מתגלה עקרונית כבעייתי וסותר את עצמו. זוהי המסקנה שחיבור זה בא להעלות, טמצטרפת אליה מסקנה מילוסופית לגבי מהותו של האכּסיסטנציאליזם כשיטה פילוסופית, שאינה יכולה להחזיק מעמד על הקרקע המושגי שלה... 


קטע זה פרסמתי בבלוג הישן שלי ב- וואלה 2013, יוני 19

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!