יום שני, 13 במרץ 2017

שלמה שפירא (המשורר): ודיע אלבוסתאני משורר ערבי-פלשתיני שואל את חיים ויצמן ומגיב להצהרת בלפור בשיר / כתבה שלי שהופיעה בעיתון "הצופה" מיום: 8.08.2002

שלמה שפירא

ודיע אלבוסתאני משורר ערבי-פלשתיני שואל את חיים ויצמן ומגיב להצהרת בלפור בשיר

   כתבה שלי שהופיעה בעיתון "הצופה" מיום: 8.08.2002

המשורר הערבי-פלשתיני הראשון שהגיב בשירתו על הצהרת בלפור היה ודיע אלבוסתאני (נוצרי במוצאו), עורך דין במקצועו, אשר יסד את "האגודה האסלאמית-נוצרית בפלשתינה", שהפכה לאחר מכן ל"ועדה המבצעת החלטות ועידות ערביות".
מסופר במקור הערבי, שהמשורר ודיע נכח בעת נאומו של חיים ויצמן ושאל אותו בסיומו "למה הוא מתכוון ל"בית לאומי?" ד"ר חיים ויצמן שתק ולא ענה לו, אך נמצא בין הנוכחים צרפתי, מסיו לאני שמו, שהשיב לו כי "בית לאומי זה שהיהודים רוצים להתקבץ בפלשתין כמו שמתאספים כל בני הבית סביב 'מוקד האש'". התשובה הזו לא סיפקה את ודיע, ובתגובה כתב שיר על ויצמן ועל הצהרתו ושמו "אלם".
מדוע דבקה לשונו לחכו של ד"ר וייצמן ולא ענה לודיע על שאלתו המתגרה? ועל כך אמרו כבר חכמים "סייג לחכמה שתיקה".
לך תסביר על רגל אחת לאדם זר ועוין ושונא ישראל מה זה בית לאומי; בית הוא ערך  יסודי שעליו נבנים הערכים החשובים, ובמקרה הזה הלאום. וייצמן הבין שכל רצונו של המשורר ודיע הוא לשסות את דעותיו הרעות בעם היהודי ובחלוצי התנוה הציונית, ולכן ביכר שלא לענות לו.
 אחד העם אמר "רק אש תמיד היוקדת במנוחה היא אשר תוכל להוליד את הכוח הגדול" ו"בחבלי לידה קשים באה לעולם כל הכרה חדשה". ודיע ודומיו לא מכירים בה ולפיכך אין אנחנו יכולים עדיין להגיע אל המנוחה ואל הנחלה.
עברו יותר משמונים שנה וחקר שאלת הכרתנו מתמהמה, והוא עובר ממשורר פלשתיני אחד לאחר.

29.10.2006

תגובה 1:

  1. שלמה שפירא

    ודיע אלבוסתאני –שיר- על "הצהרת בלפור"

    כתשובה לחיים ויצמן

    שם השיר "האלם"
    המשורר הערבי-פלשתיני הראשון שהגיב בשירתו על הצהרת בלפור
    היה ודיע אלבוסתאני (נוצרי במוצאו ), עורך דין במקצועו , אשר יסד
    את " האגודה האיסלאמית-נוצרית בפלשתינה " , שהפכה לאחר מכן
    ל "ועדה המבצעת החלטות ועידות ערביות " .
    מסופר במקור ערבי -
    שהמשורר ודיע נכח בעת נאומו של חיים ויצמן ושאל אותו בסיומו
    "למה הוא מתכוון ל "בית לאומי " ?"
    ד"ר ויצמן שתק ולא ענה לו .
    אך בנמצא בין הנוכחים היה צרפתי , מסיו לאני –שמו , שהשיב לו כי
    "בית לאומי" זה שהיהודים רוצים להתקבץ בפלשתין כמו שמתאספים
    בני הבית סביב "מוקד האש" , והתשובה הזאת לא סיפקה את ודיע ,
    ובתגובה כתב שיר על וייצמן ועל הצהרתו ושמו "האלם" .
    מדוע דבקה לשונו לחכו של וייצמן ולא ענה לודיע על שאלתו המתגרה ?
    ועל כך אמרו כבר חכמים "סייג לחכמה שתיקה " .
    עברו יותר משמונים שנה ושאלת ההכרות בנו על ידי הפלשתינם מתמהמה !

    התפרסם ב"צופה" 8.8.2002
    שלמה שפירא. ודיע אלבוסתאני –שיר- על "הצהרת בלפור". כתשובה לחיים ויצמן. שם השיר " האלם". המשורר הערבי-פלשתיני הראשון שהגיב בשירתו על הצהרת בלפור ... israblog.co.il/blogread.asp?blog=292694 - דפים דומים
    - שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר
    נובמבר 2008 ... שלמה שפירא. ודיע אלבוסתאני –שיר- על "הצהרת בלפור". כתשובה לחיים ויצמן. שם השיר " האלם". המשורר הערבי-פלשתיני הראשון שהגיב בשירתו על הצהרת ... israblog.co.il/blogread.asp?blog=292694&blogcode=10181690 - לפני 18 שעות - דפים דומים
    נכתב על ידי Shlomo Shapira , 16/11/2008 20:03

    השבמחק

תודה רבה!