יום שבת, 29 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: שתי מלים שמעתי בילדותי בעיראק: "אכו" ו- "מאכו" / "אכו" = יש. "מאכו" = אין .

שלמה שפירא

שתי מלים שמעתי בילדותי. ודאתי שאכן שמעתי אותן גם .אצל אחותי הגדולה ודודתי מצד אמי שגדולה ממני בשלוש שנים.

המלים :  "אכו" ו- "מאכו"

"אכו" = יש.   "מאכו" = אין .


נסיתי לתהות על המלים באינטרנט : המסקנה שלי ששתי המלים קשורות ל- אוכל.

לגבי "אכו" :

1, מצאתי שיש "אקו" ולא "אכו" - שם של איש. / (اطعوني يا بنات اكو. סגדו לי, בנותיו של אקו.) גם: סולימאן אכו עודי

2. העיר "עכו" שמה בערבית "אכו" (عكا ו-(عكو) את מעמדן לטובת اكو [אכו], ...)

3. במובן "היו" - אמירה הס כתבה בערבית בגדדית : "אכו אוודם מן ד'חקו עלא רירם סקתוה לנפשם סוו נפשם קוויין. הָיוּ אֲנָשִׁים שֶׁבָּלְעוּ כַּדּוּר וְשָׁתְקוּ.

4. יש מלה קרובה ל- "אכו" והיא "אכיד" = בטוח מהימן, ודאי.

5. יש מלה קרובה ל- "אכו" - "אכול" = אכלן/זללן. ויש "אאכאלא" = אכל מזון.

לגבי "מאכו" : יש בערבית "מאכול" גם "מאככיל = אוכל, מזון.

יש "אקומקו. קייטרינג • מעדניה. דוד אלעזר 108, אור יהודה."

יש "אקומקו –  בת-ים,יריד האוכל המוכן הגדול במדינה!

יום שישי, 28 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: פרספקטיבה אלאלית כשה- Al נוגס באישיותנו

שלמה שפירא

פרספקטיבה אלאלית כשה- Al נוגס באישיותנו (Al - בינה מלאכותית)

בשנה האחרונה - משחקים ילדים ונערים דרך ה-"בינה המלאכותית / ה- Al ומראים לזקנים עד כמה הם כבר חכמים וחכם השימוש במחשב דרך הטלפון הסלולרי.

באופן כללי - מדגישים לנו : " ה- Al עוזר לנו ליצור ולהתאים אישית רשימת יתרונות וחסרונות בשתי דרכים: אתה יכול לתאר מה אתה צריך בטקסט פשוט וה- Al יסקור וייצר לך תבנית על בסיס התיאור שלך. "

"תבנית - היא מילה בעלת משמעויות מגוונות, הכוללות כלי פיזי (כמו תבנית אפייה), דפוס או מודל קבוע מראש(כמו תבנית נתונים או תבנית לציור), וכלים דיגיטליים המשמשים לארגון תוכן או עריכה כמו וויקיפדיה.

לגבי תלמידים צעירים - יש חושבים שהגענו למצב שאין צורך ב- "למידה ישירה" ויהיה יותר קל יותר ב- "למידה הפוכה" המתרחשת מחוץ למקום ממוסד כמו כיתה ואפשר להיעזר ב- Al וגם באמצעות סרטונים וחמרים מקוונים חדשים ומשונים אחרים ועוד.

כשהאנושות תגיע לבדידות וכשנגיע נגיע לבדידות קשה, ה- Al ינסה להוסיף עוד ועוד מטריות-עזר-אופטימיות שלא אנושיות.

נחיה ונראה ואולי אני לא אזכה - נחיה בחסדיו של ה- Al ובטיפוליו, עם יתרונותיו וגם עם חסרונותיו (בערבית: מאזאיה ואעיוב) ועם ייעוצו המכוון (איסתיג'ארה תאווג'יה).

אין ספק שהבינה המלאכותית תחבל בעתיד במירקם האנושי העולמי, והלא עלול להישמע כמו שאומרים היום על מחבלים "מתחילים בשירים וייגמר בג'יהאד", וכמו שאומרים על ג'וליאני שהוא איש נחמד אך, למעשה, הוא מחבל בחליפה. 

אנחנו ו- ה- Al ממשיכים ונמשיך לומר שלום שלום עלינו ועל עם ישראל.

הלוואי שאשאר נמוך קומה ונמוך רצון ואפילו מרושל אבל להישאר קצת חכם - שאזכור את אהבתי הראשונה הצעירה שהחמאתי אני בעצמי ואני בכבודי למי שצריך להחמיא ולא שיחקתי ולא היססתי לומר אמת. "נער הייתי גם זקנתי ולא ראיתי צדיק נעזב וזרעו מבקש "

וכמו בשיר"החדרנית" (חדירה עמוקה וקשה יש כאן ועל זה ויליאם-בטלר-ייטס כתב : "זה לזה נקלע לבין שדי כפור והתענוג עשהו חלש כתולעת ועוור כתולעת"... הוא יאהב את גופך ולנפש לא ישאל".

יום חמישי, 27 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: טיזי / טיזינבי

שלמה שפירא

טיזי / טיזינבי

קבלתי אתמול יוטיוב מ- ק. על איש אחד מסעודיה שהגיע לאלג'יר (אַלְגַ'זָאאִר), לעיר אחת שתושביה קראו לה "מדינת טיזי" על-שם טיזנבי  (שם ישבנו של הנביא).
האיש הסעודי שבא לעיר מ- "מכה" ופקד הרבה את ה- "כעבא" לא שמע מעולם על "עיר טיזי" שאליה נקלע. התייר רצה לקנות חולצה ומרגיש שהיא יקרה ואומר לו "גם אם תלך לכל חנות ב- "טיזי", לא תראה כזה מחיר. הלך ושואל נהג טקסי ושוב הנהג מתריע בשם "טיזי". בא אצל שוטר ואצל ראש העיר ואצל השופט וכולם מדגישים לו שהוא ב- "טיזי,...כך מתקבל  יוטיוב מצחיק בנופך קומדי.

"טיזינבי"" אינו שם של מקום, אלא פיוט בערבית מדוברת שמשמעותו "ישבן הנביא" - הנביא מוחמד. 
המילה "טיזי" משמשת באופן ויראלי במחאות בישראל כמו במחאה נגד חוק הלאום וזכתה לפופלריות בתקשורת החברתית בישראל , בעיקר - בהקשר של מחאה.
הבינה המלאכותית הרחיבה עשות במושג הזה והכניסה ג'יפה לחיינו.

"לך לטיזינבי" - הכוונה למקום שכוח אל וזה כמו "לך לעזאזל". לא חסרות לנו ג'יפות ולהוסיף עוד ג'יפות בתקשורת החברתית - עד לאן אנחנו נגיע?!

האירוניה שיש כאלה שמאמצים את השם בסרטונים קומיים כשמכניסים את המילה בסדנאות דוברי-ערבית ואיך לדבר ערבית.

הערה - בעיראק שמעתי מבוגרים אומרים על אישה עם אחוריים גדולים - איזה טיז-ליגאן יש לה".

יום רביעי, 26 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: "ענתריזם" הופך העולם

שלמה שפירא

"ענתריזם" הופך העולם


סיפורים קרו, גם נכתבו, גם ייכתבו על העולם המשוגע המטורף - 

ו- קורים הרבה סיפורים ביחוד בימים האלה: כמו אותו ג'יגולו המתרברב שיש לו שלוש נשים כל ערב ויומנו עמוס, כמו האיש המתרושש פתאום ומחפש ומפשפש בספריו הישנים...:

הבטן נפתחת - נאד

הבטן נסגרת - ספר 

("ספר" בערבית  "זיככר" גם "סיפפר)

לאן הולכים ? לאן רצים ?

בשיר אחד נכתב : "... אחרי שנתיים של סדום ועמורה

לא מזהה את עצמי במראה

מכיר, מתערב, מתמזג, מסתחבק...כשאני IN, מבין, זה לא נוצץ כמה רעש, כמה פיח, 

תן לי דשא, תן לי עץ כל היום מתבזבז על שלום, שלום..."


נזכר ב- "אבו-ג'אסם - המוסלמי המציק ליהודי. "ענתה" - בערבית קושי, סבל, עקשנות גם חטא.

ויש יותר ויותר סיפור על "ענתר, עם נופך ערבי ג'יגוליאלי :

"ענתר" - שם של גיבור מיתולוגי - די שגור אצל ערבים והיו סיפורים עליו ושמעתי אותם, למרות שהייתי יהודי - אלה ממעט סיפורי הילדים ב- בגדאד :   "ענתר" - עבד שנולד מאם שחורה ואבא לבן שהוא היה חייל גיבור הרפתקן ומשורר - ענתר אבן שדאד אל-עבאסי (ערבי טרום-איסלאמי) שאהב את "עבלה" - נסיכה בת-חורין לבנה ועשה הכל כדי להתחתן איתה ועד היום במגזר הערבי מופיע ענתר בתיאטרון ובסרטים.

אצל משפחתי בעיראק שמעתי לא פעם - כשיש ענין קטן שהופכים אותו לענין גדול היו אומרים: מה אתם עושים מעניין קטן - עניין גדול - "מאשייא" / אל תכביד - תזרום בקלות עם העניין בעזרת אללה.

אני מזכיר שוב ושוב - חשוב לעסוק גם בעבר כי כל מה שקרה לא מת.


שלמה שפירא: חומר מדעי לעיס כמו מסטיק בזוקה. פרופסור תום שינברג היקר ! אוהב את מחקריך...

שלמה שפירא

חומר מדעי לעיס כמו מסטיק בזוקה

לך תפגיש הדיוט עם פרופסור מומחה בשיחות מדע והבניית ערך וייצוגו במוח ו- למידת חיזוקים מ- מערכת חיזוקים,,,
ומה תהיה הדימות לכך בתהודה המגנטית, בתהודה הפנימית ?
אתם - הילדים המעטים המצטיינים באוכלוסיה בישראל - מעט תבינו זאת, אך מה עם האנשים העממיים שלא הוכנו לזאת, 
שלא הכירו ולא מכירים מהו "ערך ביו-תחומי ביו-כימי ביו-פיזיקלי ביו-אינפורמטיבי ?

"אללה הופך שקדיה לבית-טבע.
את "קרן האייל  לבית-מרקחת-בינתחומית. 
את "וולווטה" למצרך עממי לנערה ולאישה - תזכרו את שפופרת משחת ה- "וולווטה" 
שאחיותי - ילידות עיראק - חזרו מהעבודה בחקלאות אל המעברה ומשחוה על כפות ידיהן המיובלות ולא זכו להמשיך ללמוד בארץ-ישראל תיכון ואוניברסיטה ומקצוע מכובד,
ה- ביו-וולווט ריכך וחיזק והביא מעט זוהר לכפות הידיים.

פרופסור תום שינברג היקר !
אוהב את מחקריך, אוהב את הבסיס המוחי בשערי היכלי תחומיך. הלוואי שהדיוט כמוני יזכה לטעום סוכריית מנטה מבין תחומיך.


יום שני, 24 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: שאלה אותי אתמול ידידה "לאן נעלמת בשבוע שעבר?"

שלמה שפירא

שאלה אותי אתמול ידידה "לאן נעלמת בשבוע שעבר?"

עניתי לה : הייתי ב- "מעברה" - במעבר ל- "מוזיקה ישראלית" ארבעה ימים ולא הייתי צריך פנס-נפט ולא פנס-רוח והרגשתי שוב שאני ב- "האווה - אהבה" למולדת ולזולת, כשעברתי מארץ-הולדת לארץ-מולדת.

ב- בגדאד היה פתגם : "אבכה על הזמן אשר עשה את ה-"גורף" = גורף במגרפה לפמוט שמאיר את סביבתו. מדובר כאן שיהודי התעלה משפלות לגבהות בארץ-ישראל. מצד אחד "הגורף" ומצד שני ה- "גרפ" ששרטטתי בזמן נסויים במעבדה במדעי החיים. היום יכול לשרטט גרף לקיומי וגרף לתחזוקתי - הגרף מראה ירידה עם גילי המתקדם.

המצב היום בארץ כמו אותו מצב שהיינו במעברה עם הפתיליה וה- "פאנוס=פנס הנפט, וכולנו סוחבים את התנ"ך עם הפירוש של אליוט. אפילו "מאסק" המיליונר הופיע בבית-הלבן עם פנס בעין ושאלו אותו "האם הוא יודע תוך כמה זמן יעבור הפנס מן העין.

האמינו לי שדווקא בתנאי המעברה היתה אווירה רומנטית אצל מבוגרים ואצל ילדים. אני זוכר את אחותי חוזרת מקטיף תפוזים וחוזרת הביתה, ועולה לאוטובוס בודק- ה"פתאש" לבדוק אם מישהו סוחר בתפוזים שהביא לאוהל במעברה.

בכל מקרה, הרגשתי במעברה לאור ה- "פאנוס" שבאתי לגרש את החושך. עוד מעט חג החנוכה, אני לא זוכר אם היו לנו חנוכייה ונרות חנוכה במעברה. תמיד טוב לבוא ולגרש את החושך!

"באנו חושך לגרש..."    במהרה, אמן ואמן !


יום שישי, 21 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: ציפור זקן נשאר בקן ומקווה מאוד שהכל יהיה בסדר"

שלמה שפירא"

ציפור זקן נשאר בקן ומקווה מאוד שהכל יהיה בסדר"

"ציפור זקן נשאר בקן ומקווה מאוד שהכל יהיה בסדר".
מזמין "גברת שוקו" למסעדה 
יושבים סועדים במסעדת "הזקן והים" - סלט, כרובית מטוגנת, פלפל ממולא ודג על האש...

אני ניזכר ב- "מוח-החולם" של נערים בני-כיתתי בגימנסיה:- היה שקט גמור בשיעור לפיסיקה 
אנרגיה פוטנציאלית, אנרגיה קינטית, והמורה מזכיר את "קופרניקוס" ,ופתאום בנשימה אחת כל הבנים בכיתה חזרו וקראו בקול רם - קופרניקוס קוס קוס קוס 
(לא קוסקוס) - כאילו לא ראו אבר-מין נקבי של נערה מעולם.
ככה זה יש אימון בצבא ויש אימון בחברותא ויש שעשועי חלומות למכביר לצעירים שבתוכנו...
הגוזלים שלי עזבו את הקן, פרשו כנפיים ועפו ואני ציפור זקנה נשארת בקן, מקווה מאוד שהכל יהיה בסדר.

"אדון שוקו הולך לבקר חבר שלו, אדון שוקו אחר ושני אדונים נזכרים ב- "גוזל - חוקרת רצינית במדעי החיים שקראו לה "גוזל" 
שאת שמה קיבלה מאביה - הלשונאי - ולא שינתה אותו, הייתי בקשר לעזור לה במעבדה לקורס שהפעילה לסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה במסגרת "מדעי החיים."

"הפסקה עשה, מים שתה והמשך לשחק במילים - יש משחקי מילים גם בחלומות. אני זוכר היטב את השיר שלמדתי במעברה" - "יש לי גלידה הכי טובה ומשובחה וקנו ממנה ילדים - קו קו אה אה! גלידה טובה!

שלמה שפירא: קבוצת מטיילים נפגשה השבוע בבית-מלון ב- ים המלח. בכל יום, בימים ששהיתי שם היו תוכניות מוזיקליות מעולות לפני הצהרים ובערב

שלמה שפירא

קבוצת מטיילים מגמלאי אוניברסיטת תל-אביב נפגשה השבוע בבית-מלון ב- ים המלח. בכל יום, בימים ששהיתי שם היו תוכניות מוזיקליות מעולות לפני הצהרים ובערב.

בכל זאת - הרגשתי על בשרי הרגשתו של זקן-קשיש, גם הרגשתו של  זקן-עיוור.
"ויליאם בטלר ייטס" - משורר מחזאי מסטיקן פוליטיקאי אירלנדי שאמר את המשפט הבא: "...עמל לבלוב הוא או מחול הוא כאשר הגוף נחמץ, הנפש לרצות, 
היופי לא יצמח מ- יאושו הקודר...הוא גוף של נגינה ינוע, הוא מבט יהל, כיצד נדע בין המחול למחולל".
"ויסלבה שימבורסקה" בשירה  "אדיבותם של העיוורים" כתבה - "גדולה  היא אדיבותם של העיוורים, גדולים אורך רוחם ורוחב לבם. 
מנסיוני - כאשר משורר קורא שירים לקהל עוורים...חש שכל משפט עומד כאן למבחן העלטה...  

השבוע הרגשתי עלטה גדולה כי טיילתי עם קבוצת גמלאים מאוניברסיטת תל-אביב ונעזרתי ב- "מטפלת" ואני "הולך-מקל", 
והמקל מסייע בהליכתי בגילי המתקדם ובחוסר יציבותי...

לא ראיתי בעיראק בהיותי צעיר מגג ביתנו המשקיף על מסגד (ממש נושק לביתנו) "קשיש-מוגבל מוסלמי" וגם בישראל בביקורי במסגדים בישראל ובמצרים וגם על מרקע הטליווזיה - 
איך מתפלל מוסלמי קשיש עם בעיות גב ובעיות הליכה מתייחס להשתחוויה ארצה על הברכיים בזמן תפילתו...

כך או כך- יש צעירים ששרים שירים על ההבחנה המורכבת רגשית אצל העיוור ואצל הזקן ומציינים את הבלבול, הכאב, ותחושת המחזוריות הרגשית גם אצלם - כאשר מנסים 
להתקרב ולנסות לעזור. הרגשתי שרבה המוכנות לעזור לעיוור ולקשיש...
זאת בעצם היכולת בתוך עימות בינך לבין השונות של זולתך...
הערה - כמעט רוב עובדי המלון דיברו ערבית וכנראה היו מוסלמים - הם ניסו  מאוד לעזור לשונה מהם, ביחוד לעזור לשונה-המוגבל ומגיע להם תודה.

יום שישי, 14 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: כל-כך אקטואלי "שיר המשפט": (1953) !

שלמה שפירא

כל-כך אקטואלי "שיר המשפט": (1953) ! 

בשנת 1953 הייתה השנה החמישית לעצמאותה של מדינת ישראל ובדצמבר אותה שנה הודיע דוד בן-גוריון, כי החליט לפרוש מראשות הממשלה.
חיפשתי עוד דוגמה לפרישה של ראש-ממשלה בישראל ואין עוד כזה עד היום.

בחיבור וחיסור בפוליטיקה בארץ-ישראל (התחברות פוליטית ו- חיסור(התנתקות) פוליטית עבר "חתול שחור".

"פיינר" שהוא "חיים חפר" כתב ב- 1953 לחן עממי בוכרי ובו נשאל ושאל - מתי האמת תצוף כשמן כי קשה לנו במעונותינו ובחדרינו אין נחת וחיינו קשים...

העוד אלפיים שנה יהיה סוף-סוף סוף למשפט ? לא ולא !!! שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך!
"טראמפ" מבקש ו- נשיא מדינתנו מדגיש עמדתו ב- פסק-דין (שופטים - דיינין הפוסקין את הדין -- 
ו- שוטרים הרודים אחר תפקידם במקל ורצועה, עד קבלת דין השופט.
אז למה המערכת הפוליטית לא נשמעת למערכת המשפטית ? 
ככה זה אצלנו!
ככה זה אצלנו היום ומחר במדינת ישראל !
שעה שעה אני מחפש קצת סדר וניקיון בפוליטיקה שלנו. יש יוצא ומיד יש בא (חלאפות בשפת ילדים).
בשכונה שלנו - כולנו גיבורים, פופאים, מלוטשי עונג, תרנגולים אנחנו - לכו ותקראו ותביאו את כל החבורה לכאן - שירעישו שיחמיאו שיתלקקו ...
דוגמה טובה הייתה אצלנו לאחרונה - המוני חרדים שלא מתגייסים לצבא. 
ואנחנו האזרחים החילוניים שומרים עליהם ועל טפיהם - בראשית תורה קדומה רשומה חוכמה סתומה. 
מן הסתם עוד יבוא המחר.
  

שלמה שפירא: הצורף מבגדד ואמי

שלמה שפירא

הצורף מבגדד ואמי

הפרחים שהותרתי ב- בגדד
הערפל שהותיר בי צלקת
ויופיה של נערה / אשת-איש לעתיד
"הרוצה לראות יופי...יביא כוס של כסף מבית הצורף וימלאנה גרעינים של רימונים אדום,
 ויעטר זר של ורד אדום על פיו ויניחנה בן חמה לצל..." כך חלמתי על אישה מארץ-ישראל ב-בגדד.

אתמול הראו בטלוויזיה את האופנועובנק נוסע עדיין באופנוע ומישהי בדרך זיהתה אותו ואמרה: "טממאא". היא
התכוונה למילה בערבית "טממאעע" שפירושה חמדן/תאוותן (להבדיל מן המילה "טאממאח" במובן "שאפתן".
שאפתי ושאפתי ולמה הגעתי - בקמעא מעט, בקצת משהו בקושי הגעתי לקמעונאי-במילים. בקושי צופה, בקושי סייר, בקושי מורה-דרך לצאצאיי ולחברי.

מישהי שלחה לי היום - לשבת - "שבת שלום" עם לב עננים פרחוני. נזכרתי ב- בגדד ובאמי - זיכרונה לברכה - שהייתה מדליקה 
לפני כניסת השבת עשרות פמוטים לזה ולזה ולזאת ולזאת ושאלתי אותה - הלא את מתפללת (למדה משמיעה) בוקר וערב ויש לך כמה קופות צדקה שכל יום זוכות במצלצלים ויש לך "קמיע - טלליסים" מסבתא רבתא שעלה עמך ארצה לישראל ושכן בכיס חליפתו של אבי (שנפטר מזמן) ואת עדין לא שקטה, איך אז הרגישה? מה היו תפילותיה שאף פעם לא שמעתי אותן בקול רם.

חשוב. לא חשוב? העיקר - שב "בני-ברק" תלו ותולים פשקווילים!

יום שני, 10 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: "התחפקתם" / נצצים כעין נחושת קלל / קלאקל / פי אלקליל

שלמה שפירא

"התחפקתם" / נצצים כעין נחושת קלל / קלאקל / פי אלקליל

"תקוה" - דבוקה יום יום ל- "תהלים" וצירפה אותי למכותביה. היום שלחה לי בשם "תהלים" : " התחפקתם? בחיזוק היומי התהלימי יש מפתח - המפתח לכל שער הוא המילה.    

"שואב נחת ממנה". נזכרתי ש- "שואב נחת" מתייחס היום לכמה שואבי אבק חכמים במיוחד רובוטיים. טוב שהיום הפכו אותי גם קצת רובוט. 

זקן - קשה לו עם הקידמה.          פעם שאבתי נחת מכל דבר שעשיתי והצלחתי. 
"שואפ אנוכי?"   "שואב אנוכי?" 
"לא נורא" - אני אומר לעצמי - גם אם תעמיד עצמך בניגוד עניינים, תתגלגל שיחתך מענין לענין באותו ענין.

בתוך הגולה הייתי על נהר כבר - ושאבתי ושאפתי  - שאיבה ושאיפה - שאיפה ושאיבה מביאים "נצצים כעין נחושת קלל" - מילה יחידאית בספר "דניאל".ומוזכרת גם בספר "יחזקאל".
(בעיראק קראנו לבן דודי יחזקאל "חיזקל הנביא" כמו  לאחי שמואל שקראנו לנו "שומל" (שמואל הנביא). 
מהר"ל (באר הגולה) כותב:: " נוצצים מזהירים בעין קלל ושלהבת בנויים לתלפיות תבנית היכל מחוטבות .
.הערה: (אין קשר בין "נחושת קלל ל-     "לא תקלל ולא תאור" / קלל וברך")

מעניינת השפה הערבית כאן - פירוש "קאלל" בערבית = הפחית או המעיט. הערבית יודעת ש- ."קלקלה" שברבים - ,קלאקל" אלה מהומות פרעות והתנגשויות,

"פי אלקליל" = לעתים רחוקות / "קאל מן" = מעטים. /        בשנתון לחקר הגניזה מוזכר הביטוי "קאל וקיל" שפרושו "דברי רכילות". 

יום ראשון, 9 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: שושלת שלשלת / שושלות שלשלאות. הצורה הנכונה היא "שושלת" משמעותה "שושלת של דורות". ההולכים אחרי הלב. הכליות קשורות לתפקוד הגוף - הרפואה המשלימה את חקר הלב שנעזרת בתזונה נכונה

שלמה שפירא

שושלת שלשלת / שושלות שלשלאות. הצורה הנכונה היא "שושלת" משמעותה "שושלת של דורות". הצורה "שלשלת" זוהי צורה שגויה. המילה הנכונה הא "שרשרת" או "שלשלת הקבלה", שכן היא מתייחסת לרצף הדורות של חכמים או למשפחה. 

בימים אלה עם הטרע-רם הטרה-רם במדינה נזכרתי בשירו של המשורר "שארל בודלר" - "דכדוך"   : "...הנני כמלך של ארץ...מפיג שעמומי עם כלבים ועם שאר חיות. דבר לא ישמחהו ...גם עמו המת מול מרפסותיו...והחכם המפיק לו זהב לא ישכיל לעולם..."

"יהודה הלוי" - חשוב לאדם: "להיות צל על ראשו להציל לו." ולמרות שבני אדם בחיריים (אתה בחרתנו מכל העמים) גם מוזהרים "לדעת דרכי מישרים" ולא כל הישר-בעיניו יעשה". 

עצה : ש- "ביטוי השפתיים יהיה על חובת הלב" כי השם יתברך "חוקר לב ובוחן כליות". "הלב" מוזכר כי העינים הולכות אחרי הלב, גם האוזניים וכל מאתיים וארבעים ושמונה אברים שבאדם כולם הולכים אחרי הלב. הכליות קשורות לתפקוד הגוף - הרפואה המשלימה את חקר הלב שנעזרת בתזונה נכונה. זה הקשר בין גוף לנפש עם מסתרי מחשבותיה באדם.

יום שישי, 7 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: כבר אין לי אותה אחת שמחכה לי

שלמה שפירא

כבר אין לי אותה אחת שמחכה לי


כבר אין לי אותה אחת שמחכה לי :

לך - יש היום יום הולדת ולא הוזמנתי

לך - שלשום חלמתי עלייך בשנתי בלילה ובבוקר לא דובים ולא יער

לך - נפשי שעורגת לנפשך - נאדא נפש שעורגת לנפש

לך - ששולחת בכל יום שישי "שבת שלום" ומזמור הנפש לא לשבת ולא לשלום

לך ששולחת לי הקשרים ברוסית ואני לא יודע רוסית...

כבר אין אותה אחת שמחכה לי :

המטפלת שלי סוגרת אותי בתוך קירות הבית

למרות זאת - אני דואג שחלוני ימשיך להיות פתוח לחבוקים של סנטימנטים...

בלילות ירח - מסתכל בשמים והירח שואל אותי - אם יש עוד אהבה בעולם שלך

עונה: שאלה קשה שאין לי עליה תשובה.

שלמה המלך עם אלף נשותיו הצטרך לחפש נמלה בחצר שילמד דרכיה ויחכם - היה חכם-באשי בקשישותו.

קשש קשש קשש רשרש רשרש רשרש...והיזהר - 

גם בימים אלה עובדים על זקנים בעיניים...אהבתי לשמוע ממך שאי אפשר "לעבוד עליך" ואת ממשיכה להכין למשפחתך קובה אדומה בסלק בגדאדי.

יום רביעי, 5 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: בומבה

שלמה שפירא

בומבה

הבחירות לראש-עיר בניו-יורק היא "בומבה" - מכה, חבטה ליהודים ולישראלים ו- "מצוין/מחמוד" למוסלמים כפי שציין היום ראש-העיר הנבחר בניו-יורק.
זה מזכיר את"בומבה צור" - ששיחק בסרט "תעלת בלאומילך" מצד אחד וב- "כנר על הגג" מצד שני.
זה גם מזכיר מצד אחד "עכביש "טרנטולה" ומצד שני חגיגה בחג ברזילאי מוזיקלי.
כך או כך יש כאלה שאומרים בערבית "מחמוד=ראוי לשבח ומהולל המצב" ומצד שני  ליהודים יש חשש לעוד "המן". 
נשים יהודיות בניו-יורק נעזרות בעצות ל- "הורני השם דרכיך ונחני באורח מישור". 
בארץ - הרב "חנן שוקרון" מייעץ לאישה יהודיה "יש לך אפשרות להתפלל שחרית ומנחה שהן עדיפות על ערבית שהיא רשות לנשים לכל הדעות".
"סובחאן אללה" (שבח לאל) שיש לנו את "קובי אושרת" (יבדל לחיים ארוכים) שהרבה ומרבה מנגינות בלבנו בשירים, בזמר ובמזמור.
עוד מעט "חג החנוכה" - פעם - ניצחנו את היוונים ועד עכשיו אנחנו מדליקים נרות חנוכה וחוגגים  
בפסטיבלים ובפסטיגלים. (דרך אגב, שמו של קובי אושרת בלידתו בחיפה היה "יעקב ונטורה").

בימינו - אנחנו חייבים להכיר מקרוב את ה- "איסלאם". למשל - שבכל מסגד יש שקע בקיר המסגד שנמצא בכיוון תפילת המתפללים.

ליתר בהירות = זיאדה פי אלאצ'יאע להדגיש למוסלמים שעם ישראל רוצה לחיות בשלום עמם ומניף תמיד ענף של זית - הסמל לשלום .

יום שני, 3 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: יועמ"שית - מי היה אחראי? כולנו היינו ועדיין אחראים, "אחריות" כבר לא בלקסיקון הדיבור שלנו. אני מבולבל - סוציולוגים צבאיים מציינים (השערה?) שכל שיטה של ארגון צבאי מבטאת את הסדר החברתי שממנו צמחה

יום שבת, 1 בנובמבר 2025

שלמה שפירא: בגבול המבטים

שלמה שפירא

בגבול המבטים

היום -  מביט על עצמי כשאני קם בקושי מהכיסא ופולט ביטוי מפי - "יא אללה" - "תקים אותי כאבי יצחק עקידא ברחמיו"....
תוהה - אדם כמוני - יודע בזיקנתו להיות "בגבול המבטים" יותר מכל אדם צעיר, אדם מבוגר, איש-צבא, פוליטיקאי, מדען ...ומתייחס כמה שהוא יכול בקצה גבול יכולתו -
להיות כמה שיותר ברור לעצמו, להסיר טשטושים מעצמו וברגעים כאלה תחושתיו טובות שלא לפול לחסדי אדם וימי חייו הנותרים יהיו בעזרת בחאיאת אללה .

זקן אני  - עודני צלול (אולי) ואזרח מן השורה, בוכה-צוחק, דואג-רגוע, מרגיש בגילי שרק אם אמות - ימפו את לבי האנושי ותבוא נחת בציונה גואלתי.

הסתכלתי ביום חמישי  בטלוויזיה בהפגנת החרדים. וחשבתי אם יש אמת באמת-תורתנו-הקדושה : מצד אחד -  "הכל מופגן בהבל ורעות רוח ואין יתרון תחת השמש" ומצד שני שוכבים המונים חרדים על הכבישים בשמש העולה משחרית עד מעריב ואין דין ואין דיין.
 
יש בי הערה ואין בי הארה -האם ניתן להאיר במצב כזה תקוות חיים לחיינו - "לעבודה למלאכה, לצבא (צה"ל) ולגמילות חסדים...וטובים השניים מן האחד, שאם יפולו - האחד יקים את חברו... יהודים חברים אנחנו למצוות לעבודה לתורה ולהגנה על עצמנו ועל מולדתנו - מולדת-עברית-יהודית...
במדע חיי הביולוגיים ידעתי לשלב תורה ועבודה - כיפה הייתה תמיד בכיסי - שאפשר וכשצריך הצטרפתי והתפללתי.
בושה-בושה! - עדיין יש בארץ-ישראל המובטחת חרדים אשכנזים וחרדים ספרדים ו- תתי-חרדים-אשכנזים ותתי-חרדים-ספרדים. מהומה על לא מהומה ומכל המהומות לפתע פתאום  מת בחור חרדי - תהיה מנוחתו בגן-עדן (ואולי לא היו הדברים מעולם שתורהה קיצונית ככל שתהיה גרמה למותו.)
תורתנו הקדושה לימדה אותנו בפנים מול פנים ולאורך החיים כי אני ואת ואתה יהודים - יהודים בפנים מול פנים ולאורך החיים וכל יהודי הוא חוליה אחת בעמוד השדרה שלו ובמעמוד השדרה של עמו. יהודי הפוגש יהודי כאילו פוגש עצמו ויהודים רבים אחרים יגיעו אליו שוב ושוב - הלא כולנו בסירה יהודית אחת בארץ ישראל.
לפני שנים קמו אינטלקטואלים מזרחיים שלא שולבו באמת ובתמים בשכבה האינטלקטואלית האשכנזית וקראו לעצמם  "יהודים-ערבים".. הדבר החזיק מעמד כמה חודשים ולאחר מכן לא דובים ולא יער. 

לפעמים, גם כשהתפללתי קצת השתעשעתי - מ- חוליו איגלסיאס הספרדי הגוי. למדתי משהו - לשיר עצמי כספרדי (תוך השכחת איזבל  ו-מרינדה שלו). בהרשלה האשכנזי השתעשעתי לא מעט מצאתי שאפשר לחלום את האשכנזי...
גם אם אני לא דתי היום מספיק - את ה- "קדיש" לאבי ולאמי לאחר שנים לא שכחתי. בבית-כנסת אשכנזי הייתי קורא "קדיש בנוסח ספרדי-מזרחי" - הקדיש טיף טיפה ארוך מהקדיש האשכנזי ובבית הכנסת האשכנזי היו המתפללים מרימים גבה כשמישהו מאריך בנוסח ה- "קדיש".

מעניין היה שדווקא העיתון הדתי "הצופה" הרשה לעצמו לפרסם כתבותיי ושיריי. וזאת מבלי שהייתי אשכנזי ולא הלכתי ולמדתי "יידיש" . 

יש הטוענים -היום - שבנות ממוצא ספרדי לומדות יידיש כדי לבלבל את מראיינותיהן לקבלתן בבית ספר אשכנזי  שרמת לימודיו גבוהים מרמת הלימודים בבית-ספר מזרחי. 
חושבני - שכולנו נמשיך לאמץ את אימא את מאמא - "יידישימאמא" "עיראקיתצאמא", "מרוקאיתמאמא" ...כל אימא הניקה תינוקה בחלב.

הערה - לאחרונה, הבנתי למה "יהודה פוליקר" שר "פנים אל מול פנים" ולא "פנים אל פנים" .