ארבע אחיות רחמניות ששׂרדו את השואה...וכי מה יכול להישאר מן האדם בתופת-ההוא
יוסי מ. , 10:15 1/5/2008:
לפני מספר דקות נשמעה הצפירה והצפירה הזאת חייבת להישמע בכל דור ודור עד עולם
שלמה שפירא מעיר:
אומרים שצלקות מגלידות ,על אחת כמה וכמה צלקות השואה והלואי ,שכל אחד ואחד מהניצולים וצאצאיהם הגיע שוב אל המנוחה ולנחלה , אבל תמיד וחייבים לזכור את מה שעשׂה ועולל העמלק הנאצי ...
וצריך לבדוק היטב מה עומד לעשות ה- עמלק ה- אחמדינג'אדי ונזכור ונזכיר שחובתנו לעמוד על זכותנו כיהודים לחיות-חיים בארצנו , במיוחד שהיא גם ארצם של ניצולי השואה !
שלמה שפירא: הצלקות שלא מגלידות. האם יש אלוהים? ספר מורדי הגטאות. ארבע אחיות רחמניות ששרדו את השואה. / על השואה
הצלקות שלא מגלידות. האם יש אלוהים?
ספר מורדי הגטאות. ארבע אחיות רחמניות ששרדו את השואה.
כתבתי בעיתון "דבר" ב- 30.01.1987
האור והחושך בגלגול החומר, גם על אמו של המשורר יעקב בסר
לאחר שעיינתי בספר שיריו של יעקב בסר "מישהו כבר מכסח בחצר" בהוצאת "ספרית פועלים" 1986
"רוח מי על פני המים / קול אמי , באנקתה האחרונה / על פני" (עמ'9) ,
שורות אלה בשיר הפותח את הספר מעלות בזיכרון את פרק א' פסוק ב' ב"בראשית" .
שם בריאה וכאן מוות.
האם המשורר סוגר מעגל ?
האם אותו חוסר איזון שנוצר משאלת השאלה "רוח מי?"
מערער את מה שבהיר על ידי אי-בהירות ? האם אותו חוסר סדר של תוהו ובוהו
המשתקף בספר בראשית הוא חוסר הסדר הנוצר עם אנקתה האחרונה של אמו של המשורר ?
לכאורה , יש פה אי סדר המחזיר אותנו חזרה לזה שלפני הבריאה, אבל אני טוען ,
שהסדר ההוא נשמר גם היום ועולם כמנהגו נוהג .
נכון שאם שמסתלקת מותירה בנפש תוהו ובוהו אם האם הייתה מעין אלוהים לגבי המשורר.
ו- " רוח אלוהים מרחפת על פני המים " (בראשית).
" רוח מי על פני המים קול אמי ..."(עמ'9)
אולי בשל כך הקדיש לה יעקב בסר מחרוזת חשובה , טובה ויפה כל כך של שירים.
אבל נשאלת השאלה מתי הפכה והייתה אמו לו מעין אלוהים ?
רק לאחר מותה ניסה המשורר להסביר לעצמו מה קורה לו והתחיל להכיר בעובדה, שאמו בחייה
עיצבה אותו בצורה וברוח נכונה של אלוהים,
ודווקא היום במקביל למוות
הוודאות-מציאות הצפויה בדור שהלך תגשים יעודה גם בדור הבא.
(אביו השוכב במיטת חוליו גם הוא נמנה עמו ), והולך ונוטל " את כל מה
שהוכן בעוד מועד "(עמ'11) .
" קצה החוט שלה ... המראה כיוון מחשבה
כמי שיודעת
שחוט זה ילך ויתארך ואת תעמיקי גם בי ..."( עמ'26) . "אימא שלי יודעת
דברים שאני לא יודע , לכן היא באה בשבת ובחול ... להביט עלי מבפנים ..." (עמ'23).
האדם חי בהבהוב אור בין חושך לחושך, וכשמופיע אור הוא יונק וממצה אותו
ורק אז זמנו אוזל
כך
מסתכמים לגביו החיים עלי אדמות.
לכאורה , אדם בדורו היה צריך לחיות לאור הבהוב
של אור תמידי , אבל באותו קטע יפה - בחיים עצמם , שיש בהם יום יפה ו"ערב יפה"
(עמ'66), ישנם רגעים משניים מתים של חושך, סבל וצער שבגללם המשורר (וגם אנחנו)
מונים את האור בנקישות כפתור בחדר מדרגות (עמ'12), תוך כדי ניקור חיובי
ברקמות הזמן עד שהזמן הולך ואוזל עם היציאה אל המדרכה המוציאה אותנו החוצה
ממעגל האור והחושך, לאחר שמיצינו את כל האור שהועמד לרשותנו ורק אז
אתה רק קליפה של חושך "ואמי בחושך הארון" (עמ'14)
בגלל זה
"אבי מכה מחאתו...במקל הליכתו המורם במחאתו/המכה גם לאחר מותו"(עמ'14).
מי בעצם נשאר ועומד בגלגול החומר ?
לא האדם הספיציפי, כי ה "ויתור שאין שלוה גדולה ממנו" (עמ'15) מסבר עיניים
ובקצת איבוד לדעת מעבירך "אל מחוץ לחלון" ואמו יודעת זאת "אל תחכה לך".
בשבילה העמידה על סף עץ החיים והפניה לכוון החושך הם דברים ברורים
"תעצום את העצים בשבילי" היא אומרת לבנה,
אבל גם מעידה לו
"אל תפגע בעלים הקטנים" , כי מודעת היא לשרשרת הצמיחה הממשיכה
בלעדיה גם לאחר מותה .
שלמה שפירא
עיין ערך "פרהוד" - רשימה חלקית / קטעים שהיו בבלוג שלי בוואלה / 13926874 / ואשר אי אפשר להיכנס לראות אותם היום כי וואלה סגרה את הבלוגים במרחבה. מספר הקטע: 13926874 בבלוג שלמה שפירא שמספרו 292694
"שליחות עלומה" למאיר מרדור (מוניה),1957/לא היה לי למי לכתוב אלא אליך ...
על האשורים בעיראק. הטבח הנורא באשורים באוגוסט 1933-לאחר שמונה שנים ...
31 בדצמ 2012 - שלמה שפירא על האשורים בעיראק. הטבח הנורא באשורים ... לאחר שמונה שנים התרחש ה" פרהוד" - טבח קצת שונה, ביהודי עיראק! "מדינות ערב בימינו" ל- יעקב שמעוני, ...חפש ערך "ששון סומך" בבלוג שלמה שפירא - שלמה שפירא (1938) - בלוג של ...
21 במאי 2012 - שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר נכתב ע"י: Shlomo Shapira כותרת הקטע: שמאי פישמן מצטט את סלים פתאל-הפרהוד- הפוגרום היווה מפנה קריטי שסימן את ...עיין-ערך "שואה" , "נאצים", "נאציזם" בבלוג של שלמה שפירא משורר ... - ישרא-בלוג
6 באפר 2013 - ריבנר המשורר על אחותו דמע בכה ושר - שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר .... שמאי פישמן מצטט את סלים פתאל-הפרהוד- הפוגרום היווה מפנה קריטי שסימן .קטעים בנושא "חג השבועות" / בבלוג של שלמה שפירא - משורר 13/5/2013 12 ...
13 במאי 2013 - תיקון ליל שבועות - שלמה שפירא
עיין-ערך "שואה" , "נאצים", "נאציזם" בבלוג של שלמה שפירא משורר ... - ישרא-בלוג
6 באפר 2013 - ריבנר המשורר על אחותו דמע בכה ושר - שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר .... שמאי פישמן מצטט את סלים פתאל-הפרהוד- הפוגרום היווה מפנה קריטי שסימן .קטעים בנושא "חג השבועות" / בבלוג של שלמה שפירא - משורר 13/5/2013 12 ...
13 במאי 2013 - תיקון ליל שבועות - שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר - ישרא-בלוג ... סיגל שפירא-על האוירה בחג השבועות לפני פרעות 'הפרהוד' בבגדד-קטע .סיכום אותנטי ואמתי הקרוב ביותר להתרחשות פרעות "הפרהוד" / ברכה חבס ...
17 באפר 2013 - סיכום אותנטי ואמתי הקרוב ביותר להתרחשות פרעות "הפרהוד" / ברכה חבס, "אחים קרובים- נידחי. שלמה שפירא. עם הנצרים הרעננים מתוכו (של שבט בבל), אשר אם ...קומוניסטים יהודים בעירק בשנות 1945-1951-האם הפרהוד זרז את הופעתם ...
6 ביונ 2011 - שלמה שפירא קומוניסטים יהודים בעירק בשנות 1945-1951 הבסיס לכתבה זו פורסם ... על השאלה האם ה"פרהוד" - הטבח שקרה בשנת 1941, הווה גורם חשוב או אחד ...בתאווין – החלום ושברו - שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר - ישרא-בלוג
9 בפבר 2010 - שלמה שפירא. ... החוקר נסים קזז דיבר על חשיבות הזיכרונות לגבי התודעה הערבית ל"פרהוד" וסקר את ההתעניינות ביהודי עיראק בשנים האחרונות שתלמידי מחקר ...ההנחיה ללא תקדים בתולדות הפעילות הציונית בעיראק!התנועה הציונית ויהודי ...
15 בדצמ 2012 - שלמה שפירא ההנחיה ללא תקדים בתולדות הפעילות הציונית בעיראק! ... מתוך "התנועה הציונית ויהודי עיראק 1941-1950 ל- אסתר מאיר, עורכת: אניטה שפירא, הוצאת ...- שלמה שפירא
ה- "פרהוד" שחוויתי בבגדאד
ילד קטן
לא חולם. לא יודע לחלום
כל-כך פחדתי
מחזיקים בי הורי יום
מחזיקים בי הורי יומיים
הכל בסמטאות ומסביב שוק פרוע לא יודע חמלה
בן-דודי בחור צעיר מְסַפֵּר שראה מחלון קטן, ערבי צעיר זועם צווח ומקלל, רץ ומשתולל וכף יד של תינוק יהודי בידו
בשבילי זה היה פחד-פחד שהרגשתי ימים רבים
ועוד לשמוע בצמרמורת את "קול ברלין" בערבית בבגדאד
ברלין של אז הייתה מפחידה מאיימת הורגת ומחסלת
אדם שנתפס חי הפוך כלפי מטה או נתלה בכיכר העיר
או יורים בו כיתת יורים
או שוחטים אותו כמו תרנגולת לוודא את מותו.
4.09.2017פורסם על ידי שלמה שפירא משורר ב- 15:19