יום שני, 18 בינואר 2021

שלמה שפירא: עבד אלרחמאן אלבזאז מדבר על תבוסת הערבים ב"שואת" ששת-הימים וכיצד הערבים ינצחו

שלמה שפירא


ד"ר עבד אלרחמאן אלבזאז, שהיה מתנועת רשיד עלי אל כילאלני (התנועה שקשורה ל- "פרהוד" היהודים בעירק), לאומני שנטייתו מערבית מתונה, ששימש ראש-ממשלה, שר-חוץ, שר-הנפט, שגריר עיראק בקהיר ובלונדון וכיהן כפרופסור למשפט באוניברסיטת בגדאד, והיה נחשב להוגה-דעות בלאומיות הערבית, פירט, בזמנו, במאמר לאחר תבוסת הערבים במלחמת ששת-הימים, מה הסיבות לתבוסה וכיצד ינצחו הערבים. (ראה מאמר שתרגמה רינה ברנדויין, בספר "לקח הערבים מתבוסתם - קובץ תרגומים בערבית", בעריכת יהושפט הרכבי, 1969 , עמודים 265-283).

 

אכן הביכה שואה אדירה זו כל רעיון, שיתקה כל לשון והקיזה דם מכל לב אשר מפעם בו רגש אנושי אציל. עוד ייחרתו עקבותיה כפצעים עמוקים שותתי דם רב לאורך ימים; עוד תגרנה עינים רבות דמעות לזכר כל היקר אשר אבד; ועוד יתייסר  מצפון לא אחד בכאב צורב על כי זלזלנו במולדת ובאומה במסיבות חמורות אלה. טבעי כמובן כי יתגלעו חילוקי-דעות בין אנשים שונים סביב סיבותיהם של אסון או שואה זו, וכי השקפותיהם ביחס לגורמיהם ולסיבותיהם מנוגדות הן. כך נחלקות הבריות לאסכולות שונות בעניין זה, ורבים המתלבטים בשאלה הנדונה. כך גם קורה שקבוצה זו או אחרת מפריזה באחד הכיוונים, במעט או בהרבה. 

יש אומרים כי נוצחנו מכיוון שלא טיהרנו את החזית הפנימית, מאחר שלא קבענו את הסוציאליזם המדעי כבסיס לישותנו החברתית והמדינית...ואילו החולקים על דעה זו טוענים כי הובסנו משום הפיצול ומשום שהרחקנו לכת בסוציאליזם,...קבוצה אחרת טוענת כי הסיבה העיקרית לאסון נעוצה בכך שלא הסתמכנו באופן מוחלט על המדינות הסוציאליסטיות, ואף לא שיתפנו עמן פעולה בכנות ובנאמנות. יתר על-כן, רבים מאתנו שומרים עדיין על קשרים אמיצים עם המשטרים האימפריאליסטיים והקפיטליסטיים אשר היו מייסדיה האמתיים של הציונות ומטפחיה...בני-הפלוגתא של קבוצה זו טוענים, כי התנסינו בשואה היות והפרזנו בעוינותנו למערב, ניתקנו את כל הקשרים עמו והגזמנו בדעתנו החיובית על המדינות הסוציאליסטיות...חבורה שלישית גורסת כי התבוסה באה עלינו היות ואנו שרויים במנטליות של ימי-הבינים. מאמינים בעולם הנסתר, בוטחים בכוחות הרוחניים ומשתיתים את משטרינו ואת אמות-המידה החברתיות שלנו על יסודות רקובים...ו- בשל רפיונה המוסרי של רוחנו, בגלל הגזמתנו בעיסוק ביצריות, התרחקנו מצווי דתנו והפלגנו בחיקוי המערב ובאימוץ גישתן החומרנית.

כת רביעית סבורה כי כשלנו הפעם כיון שתעמולתנו והכוונתנו לא השכילו להרים את המורל של צבאותינו...בסוגיה הזאת מוצאים אנו קבוצה אחרת, הגורסת את ההיפך הגמור, לאמור: נחלנו תבוסה כיון שהגזמנו בזלזול בכוח אויבנו והפצנו הלך-רוח של הקלת-ראש בכשרו...

אסכולה חמישית עשויה לטעון, כי הסיבה לניצחון האויב נובעת מכך שהתייצבנו מולו בלי שהיינו חדורים הכרה לאומית בהירה, שכן לעתים קרובות נהגנו לבלבל בין מושגי הלאומיות והדת...

...קבוצה ששית, אשר תאמר כי הובסנו בשל מחדלינו בהפצת תעמולה נאותה לענייננו ובשל הסתמכותנו על כוחותינו בלי שים לב לדעת-הקהל העולמית...

...מצויה אף קבוצה שביעית הסבורה כי נחלנו הפעם תבוסה, כפי שאירע לנו בסיבוב הראשון, כיון שנותרנו גם עתה מדינות נפרדות, אשר אינן מאוחדות או מלוכדות, ואפילו מפקדה צבאית משותפת לכולן אין...

...קבוצה שמינית עשויה לשער, כי הובסנו כיון שלא נענינו לקריאת המפלגות האוונגארדיסטיות, לא הבחנו בסיסמאותיהן, לא תמכנו במנהיגיהן, ואף לא העמדנו עצמנו לרשות הנהגותיהן 0הכוונה לבעת' הקיצוני, ביחוד בסוריה). החולקים על דעה זו טוענים כי "כאן קבור הכלב", שכן מפלגות אלה בהשתלטותן המופרזת, באיבתן כלפי כל מי שאינו נענה בשלמות לקריאתן ובאלימותן במאבק עם יריביהן, הרחיקו מעליהם את המוני העם ועוררו חששות בלבות אזרחים רבים, עד שלא נותרה ברירה, אף במקרה הטוב ביותר, אלא לנקוט עמדה שלילית לגביהן. כך עלה בידי האויב לזכות בניצחון מכריע ופתאומי, בהלמו בממשלות אשר איבדו את שורשיהן העממיים העמוקים.

(הערה שלי: זה מה שקורה היום בסוריה.)

...קבוצה תשיעית הגיעה למסקנה, כי שורש הרע נעוץ בפיצול כוחותינו, במלחמות המתנהלות בינינו לבין עצמנו, בבזבוז משאבינו,...

 

ובכדי שינצחו הערבים, אלבזאז מאריך דעתו בכמה פרקים (כדאי לקרוא! את הספר):

* האשם הוא במדינאים ובהכוונתה של ההנהגה.

*תיקון אמנת הליגה ופיתוחה. 

*"שא-נא מקל חובלים, אך דבר בנועם".

*ראשי השבטים נבונים יותר מערבים מסוימים.

*הטיפשים בלבד הם הרואים את האיבה כנצחית.

*כל חולשה או שגיאה מקורה באימפריאליזם.

*העובדה השביעית: ההבחנה בין הציונות ליהדות.

*העובדה השמינית: גיוס באותה רמה כגיוסו של היריב.

*הלוחם - למען עצמו לוחם.

 

...אם ננסה מחדש לבנות את עצמנו בצורה שונה מ- בעבר, כשאנו מצוידים באורו של המדע, בכוח הנשק, במידות הגבריות ובאידאליזם, העושים את ההקרבה למען המולדת למוות על קידוש השם, אשר יש בו כדי לזכותנו בגן-עדן.

12.06.2013

  

3 תגובות:

  1. קטע זה סיכמתי מתוך הספר: "לקח הערבים מתבוסתם (קובץ תרגומים מערבית) - ערך, הקדים וסיכם - "יהושפט הרכבי" , בהוצאת "עם עובד" - ספרית אופקים. 1969
    עם מבוא: מגמות בדברי הלקח.

    השבמחק
  2. בספר מובאים דבריהם של :
    ד"ר צאדק ג'לאל אלעט'ם - הביקורת העצמית לאחר התבוסה (תרגום רבקה ידלין).
    ד"ר צלאח אלדין אלמונג'ד - עמודי השואה, דיון מדעי בסיבות תבוסת ה-5 ביוני (תרגום אליקים רובינשטיין)
    קונסטנטין זוריק - משמעות השואה מחדש ( תרגום יוסף דרורי).
    נזאר קבאני - בשולי פנקס התבוסה (תרגום טוביה שמוש)
    אדוניס - גילוי-דעת ל- 5 ביוני 1967 (תרגום רינה ברנדויין)
    חסין מרוה - דרכנו אל שינוי האדם הערבי (תרגום רינה ברנדויין)
    אחמד בהא אלדין - הקלף הראשון בשלב הנוכחי (תרגום"עתים מזרח")
    נאג'י עלוש - הדיאלקטיקה של התבוסה, והנצחון (תרגום רינה ברנדויין)
    נדים אלג'סר - אותות המבשרים על המערכה בין המוסלמים לישראל (תרגום רינה ברנדויין)
    עלי צדקי עבד אלקאדר - שליחותו של המשכיל הערבי במאבק בציונות (תרגום רינה ברנדויין)
    אבראהים עאמר - התעמולה הערבית על כפות-המאזניים
    (תרגום רינה ברנדויין)
    ד"ר עבד אלרחמאן אלבזאז - כיצד ינצחו הערבים? (תרגום רינה ברנדויין)
    יהושפט הרכבי - סיכום" מ-לקחים לפעולה.

    השבמחק
  3. להזכיר - ל- "יהושפט הרכבי " ספר "עמדת הערבים בסכסןך ישראל-ערב", הוצאת "דביר" 1968 והספר מוקדש לאחיו מאיר (אירי) אחד מקורבנות הסכסוך בספר תשעה פרקים:
    הראשון - יעד הערבים בקונפליקט. השני - האידיאולוגיה הערבית לגבי הקונפליקט. השלישי - העוינות ותפיסת האויב. הרביעי - הציונות (הגנאי שבציונות, "הציונות העולמית" פעולותיה ומזימותיה, הציונות והיהודים, הטיעון נגד הזכות ההיסטורית, זיהוי הציונות והיהדות, הגנות התרבותית וההיסטורית, סתירות הציונות, שבחי הציונות, סבכים בציונות). החמישי - היהודים. הששי - ישראל. השביעי - הערבים בעיני עצמם בקונפליקט (הדימוי העצמי, ההיסטוריה לאור הדימוי העצמי). השמיני - מאידיאולוגיה לעמדה (כנות ההתבטאות, התפוצה של האידיאולוגיה והדימויים, חשיבות האידיאולוגיה והדימויים, גורמים גיאופוליטיים ופסיכולוגיים בעמדה הערבית, למהות העמדה הערבית). התשיעי - אפשרויות שינוי (שינוי עמדות ברמה המופשטת, שינוי עמדות ברמה ההיסטורית, גורמי שינוי). העשירי - בעית הסוביקטיביות.
    ביבליוגרפיה - רשימת ספרי מקור בערבית. מקורות וספרות באנגלית ובצרפתית. ספרי עזר כלליים.
    ספרות אנטי יהודית מתורגמת. תרגומי הפרטיכולים של זקני ציון. ספרים העוסקים בסכסוך . פרסומי המרכז למחקר של ארגון השחרור הפלסטינאי. פרסומי המוסד ללימודים פלסטינאים.

    השבמחק

תודה רבה!